Bogyós gyümölcsök

Végre itt a nyár, a gyümölcsökben leggazdagabb szezon! A friss zöld leveles növények és illatos fűszercsokrok mellett már ott piroslanak, és kelletik magukat a bogyósok is. Csábít a kert, az erdő és a mező, de nem csak barangolásra, hanem az apró termések élvezetére is. Mindegyikük igazi tápanyagbomba, a babák étrendjébe azonban csak óvatosan kerülhetnek be. Szamóca, málna, áfonya, ribizli – lássuk erősségeiket és gyenge pontjaikat!

Szamóca
Van, aki nem szereti a szamócát? A május végétől érő, földiepernek is nevezett gyümölcs szezonja kb. 2-3 hónapig tart. Mindenek előtt megemlítendő magas hisztamintartalma. Utóbbi az arra érzékenyeknél – mindegy milyen korúak – reakciót válthat ki, ami ugyan nem klasszikus allergia, de egyfajta intoleranciának számít. A hisztamint táplálékkal is bevihetjük szervezetünkbe, de allergiás reakció esetén magában a szervezetben is felszabadul ez az anyag. Sokan az élelmiszerekben található hisztamint probléma nélkül elviselik, a csecsemők és a kisgyermekek viszont olykor hajlamosabbak az érzékenységre. Egy pár szem földieper elfogyasztása élvezetet, nagyobb adag bekebelezése azonban akár bőrkiütést is okozhat.

Ettől eltekintve a szamóca a természet csodája:
- valódi C-vitaminbomba az immunrendszer számára (60 mg/100 g),
- folsav- és vastartalma óvja a szívet és az érrendszert,
- másodlagos növényi hatóanyagai többek között segítenek leküzdeni a kórokozókat és gátolják a gyulladásos folyamatok kialakulását.

Málna
A málnának egyebek mellett antibakteriális, étvágyserkentő és vízhajtó hatást tulajdonítanak. Egy kert végi málnasorral komplett házipatika-tulajdonosok lehetünk. Ezt a gyümölcsöt fogyasztás előtt – kivételesen – nem kell megmosni, mert a mosástól összetörik és elveszíti aromáját. Általában a kereskedelemben kapható málnát sem permetezik. Az első év vége felé sok baba már szívesen elfogadja az egész gyümölcsöt püré helyett. Nekik való finomság lehet a köleskása málnaszósszal.

Fekete áfonya
A fekete áfonya júliustól szeptemberig érik, gazdag beltartalommal. Az elalvást segítő triptofán nevezetű aminosav mellett gyulladásgátló, székletszabályozó csersavat is tartalmaz, hasmenés esetén gyógyászati alkalmazása is elterjedt, de fogyasztása – utóbbi tulajdonsága miatt – gyakran székrekedéssel küzdő babák és kisgyermekek számára is kifejezetten előnyös. Tippünk: tejbegríz áfonyával.

Az előbb felsorolt termésekre mind jellemző a bogyós gyümölcsök piros vagy kék színe. A ragyogó színárnyalatért elsősorban a bennük lévő antocián felelős. Ez a színanyag megköti a „szabad gyököket” (olyan agresszív anyagok, melyek UV-sugárzás és környezeti ártalmak hatására keletkeznek), ezáltal védi az ízületeket, a szemet, a bőrt, a szívet és a vesét.
A bogyósok viszonylag magas gyümölcssavtartalma ezzel szemben irritálhatja a csecsemők gyomornyálkahártyáját, ezért azt ajánljuk, hogy csak 10 hónapos kor után kóstoltassunk először belőlük. Mindenképp figyeljük a reakciókat!

A nagyobb gyermekek olykor már a savanykás ízű gyümölcsöktől is elcsábulnak, legyen az vörösáfonya-lekvár, amely kiadós mangán-, réz, vas- és C-vitaminforrás vagy friss ízű, ribiszke alapú „hidegen kevert lekvár”, aminek a receptjét hírlevelünkben osztjuk meg olvasóinkkal.

Szerző: Ingeborg Hanreich