Gesztenye, az édes nassolnivaló

Ahogy az idő csípősre fordul, az utcákon és vásárokon felbukkannak hagyományos faszenes-kéményes kályháikkal a cilinderbe és köpenybe öltözött gesztenyesütők, amitől minden gyerekszáj tátva marad. A „mesebeli” árusoktól vásárolt falatok gyakran meghozzák a kedvet az édes és tápláló csemegéhez, amit aztán saját magunk is elkészíthetünk a konyhánkban. A szelídgesztenyét régen a „szegények kenyerének“ nevezték, s bár ma is nagy népszerűségnek örvend, már közel sem olyan olcsó ez az őszi finomság. Vajon mi jót rejt a gesztenye héja?

Friss? Egyszerű megállapítani!
Sajnos gyakran kellemetlen meglepetés éri az embert, mikor otthon kiderül, hogy a megvásárolt gesztenye java része férges vagy penészes. Jobb esetben csak néhány szem végzi a kukában, de az is előfordulhat, hogy igen kevés fogyasztható a megszerzett zsákmányból, és a drága így még drágább lesz.
A csalódások elkerülése érdekében vásárlás előtt érdemes elvégezni egy egyszerű tesztet: „Mérjük” meg tenyerünkben, és kívülről alaposan vegyük szemügyre a gesztenyeszemeket! A friss példányok felszíne fényes, és jóval súlyosabbak, mint öreg, kiszáradt, esetleg férges társaik. A gesztenye három hétig tárolható hűtőszekrényben.
Otthon langyos vízzel töltött tálat hívhatunk segítségül: A „jó” gesztenye lesüllyed a tál aljára, a „rossz” pedig a víz tetején lebeg.
Sokszor az árból próbálunk a gesztenye minőségére következtetni. Sajnos a drágább áru nem jelent mindig garanciát a kifogástalan minőségre, ezért ránk hárul a feladat, hogy a terméket alaposan megvizsgáljuk.

Szelídgesztenye vagy maroni?
Minden nyelvnek megvan a maga elnevezése erre az édes finomságra, és ezeket gyakran szinonimaként használják. A szelídgesztenyével ellentétben, a mi égövünkön a különösen nagy és kerek fajtát hívjuk az olasz elnevezés után „maroninak”, aminek a belső héja is könnyebben leválasztható a magról.

Uzsonna a babának
50% víz- és csekély 2% zsírtartalmával könnyen emészthető, zsírszegény alternatívát kínál a többi olajos maghoz képest, ugyanis – bármilyen meglepő – botanikailag a gesztenye nem a vadgesztenyével, hanem a mogyoró- és diófélékkel rokon. Könnyen emésztető, szénhidrátban és rostban gazdag, a benne található foszfor és kalcium kombinációja pedig segíti a csont- és fognövekedést.
A szelídgesztenye és a maroni is gluténmentes, ezért különösen alkalmas korai bébiételnek. A rizshez, kukoricához, burgonyához, köleshez, hajdinához, illetve a quinoához és amaránthoz hasonlóan nem terheli sikérfehérjével (glutén) a baba szervezetét. Már a kezdetektől, akár 6 hónapos kortól beilleszthetjük az étrendbe.
Mit egyen és mit igyon a csecsemő? című babatáplálási útmutató könyvünkben további hasznos tippek olvashatók a gluténtartalmú gabonapépekről és azok kóstoltatásáról.

Néhány jó tanács:

  • Lehetőleg egy héten belül használjuk fel a megvásárolt gesztenyét!
  • A hálóban vagy papírzacskóban, hűvös helyen tárolt gesztenye kiszárad, de ha éjszakára vízbe áztatjuk, ismét fogyaszthatóvá válik.
  • A gesztenye jól fagyasztható. Előzőleg megfőzhetjük és tetszés szerint feldolgozhatjuk, de nyersen is lefagyaszthatjuk, és a mélyhűtött gesztenyét utólag kisüthetjük.
  • A bevágott gesztenye gőzben párolva is elkészíthető.
  • Élelmiszerboltokban szezonon kívül is hozzájuthatunk fagyasztott gesztenyéhez. Manapság a nagyobb élelmiszerüzletek fagyasztóládáiban a „klasszikus” tejszínhabos gesztenyepüréhez való ízesített alapanyagok mellett rendszeresen találhatunk olyan egész vagy pürésített gesztenyét, ami semmiféle adalékanyagot nem tartalmaz. Mikor kisbabájának (és nagyobb gyermekeinek) vásárol, ügyeljen arra, hogy a termékben ne legyen rum- vagy vaníliaaroma, cukor és egyéb hozzáadott anyag!

Szerzők: Ingeborg Hanreich és Lena Luftensteiner
Kép forrása: saavern @http://www.sxc.hu/photo/1251337

Receptajánlatunk:
Almakompót gesztenyével (gőzpárolóban készítve)

Hozzávalók 2 gyerek és 2 felnőtt részére:
500 g gesztenye
4 alma
60 ml víz
3 egész szegfűszeg
1 evőkanál citromlé

Éles késsel ejtsünk kereszt alakú bevágást a gesztenye héján. Tegyük perforált aljú párolóedénybe, és mérettől függően pároljuk 100 °C-on kb. 10 percig. Hámozzuk meg a párolt gesztenyét.
Az almát vágjuk negyedekre, hámozzuk meg, és távolítsuk el a magházat. Vágjuk az almagerezdeket tetszés szerint vékonyabb vagy vastagabb cikkekre és helyezzük nem perforált edénybe. Adjunk hozzá kb. 60 ml vizet, 4 db szegfűszeget, és pároljuk 100 °C-on 10 percig. Vegyük ki a szegfűszeget, és ha az alma túl édes vagy kásás, tetszés szerint ízesítsük a kompótot 1 evőkanál citromlével.
Aprítsuk fel a gesztenyét és keverjük az almakompótba.
A receptet Ingeborg Hanreich "Dampfgaren - vom Babybrei zur Familienkost" c. könyvéből kölcsönöztük.