Vitaminpótlás terhesség alatt – a több nem mindig jobb!

A várandósság ideje alatt átlagosan 30 százalékkal nő a vitamin- és ásványianyag-szükséglet. A különböző étrend-kiegészítőkről azonban nem jelenthetjük ki általánosságban, hogy nagyobb mennyiségben több hasznot hoznak.

A túlzott A-vitaminbevitel főként a várandósság első harmadában, a szervek kialakulásának időszakában árthat a magzatnak. Ha például a kismama túl sok A-C-E-vitaminnal dúsított gyümölcslevet iszik, sok májat eszik vagy naponta több A-vitamintartalmú étrend-kiegészítőt is bevesz, máris túllőtt a célon. A terhesség 21–28. napja a velőcsőzáródás időszaka, a túl sok A-vitamin negatív hatással lehet erre az érzékeny folyamatra.

Az A-vitamin zsírban oldódik, és szervezetünk a felesleget eltárolja. Más a helyzet a folsavval és annak pótlásával. A terhes nő szervezetének ebből a szokásos mennyiségnél 2–3-szor többre van szüksége, hogy a vitamin a magzati velőcső megfelelő záródását elősegítse. A dolog hátulütője, hogy a terhesség első hónapjában sokan még nem tudják, hogy babát várnak. Ezért minden termékeny korban lévő nőnek, aki teherbe eshet, érdemes a következőket megfontolnia:

Ügyeljen a megfelelő folsavbevitelre!
* Jó természetes folsavforrásnak számítanak pl. a teljes értékű gabonafélék és a zöld leveles növények (spenót, fejes káposzta, madársaláta), valamint a narancs(lé).
* Bár Magyarországon nem elterjedt az élelmiszerek folsavval dúsítása, ha hozzáfér, fogyaszthat folsavval dúsított lisztet, pékárut.
* Ha gyermeket szeretne, – ideális esetben már a terhességet megelőző 4 hétben is – szedjen kiegészítésként naponta 400 µg folsavat.

Kerülje a túlzott A-vitaminbevitelt!
* Egy pohár dúsított gyümölcslé (pl. A-C-E-vitamin tartalmú) legtöbbször már önmagában fedezi a napi szükségletet. Ezért csak legfeljebb 1/2 pohárral igyon belőle naponta.
* Ne fogyasszon májat, májkrémet és kenőmájast! Egy adag máj a várandósok napi szükségletének akár 100-szorosát is tartalmazhatja!
* Naponta legfeljebb egy olyan étrend-kiegészítő tablettát vegyen be, amelyben A-vitamin vagy béta-karotin van. Sok ún. terhesvitamin tartalmazza ezeket. Ha kétsége van, kérjen tanácsot gyógyszerészétől!

Az étrend-kiegészítőket csak célzottan szabad alkalmazni, hogy az esetleg már meglévő hiányt szervezetünkben kiegyenlítsük. A terhességben fontos szerepet játszó folsav esetében mindenképp szükséges a kiegészítés, hogy a kezdetektől ellene hassunk a súlyos magzati rendellenességeknek és károsodásoknak.
A helytelen táplálkozásból eredő hátrányokat azonban nem lehet izolált anyagok beszedésével teljesen kompenzálni. A legtöbb táplálékösszetevő pozitív hatása általában csak más, szintén a táplálékban található hatóanyaggal együtt jelentkezik. A zöldségekben, gyümölcsökben és gabonafélékben lévő kísérőanyagok teszik a vitaminokat és ásványi anyagokat szervezetünk számára elérhetővé és jól hasznosíthatóvá.
Aki tehát tenni szeretne saját és kisbabája egészségéért, a legjobb, ha naponta ötször gyümölcsöt és zöldséget, valamint teljes értékű gabonát fogyaszt.

Szerzők: Ingeborg Hanreich és Carmen Maria Contala